Sante-Ro – Voeding en Gezondheid


25 februari 2011

Voedingssupplementen

Categorie: voedingssupplementen – Monique Robaeys

Afgelopen week waren er felle discussies te volgen over het al dan niet effectief zijn van vitaminepillen. In het bijzonder de vitamine C.

Vitamines zijn stoffen die van nature in groente en fruit voorkomen. Als je voldoende verse groente (200-400 gram) en vers fruit (2-3) per dag eet kom je waarschijnlijk wel aan voldoende (ADH), gevarieerde vitamines per dag.

De vraag is hoe kom je aan verse groente. De groente die je koopt, hoe lang liggen die al in de winkel? Waar komen de groenten uit de winkel vandaan? Hoe lang is de transporttijd en opslagtijd geweest? Onder welke condities is het transport en de opslag gebeurt?

Lees meer

21 februari 2011

Spieropbouw 2

Categorie: Eiwitten – Monique Robaeys

Resultaat van trainen en eiwitconsumptie

Spieren zijn belangrijk om te kunnen bewegen

Zo gauw je beweegt vindt er in de spier activiteit plaats. Deze    activiteiten in de spiercellen veroorzaken ook kleine  beschadigingen in de spieren. De cellen moeten zich voortdurend  opnieuw opbouwen.

Bij dit proces is eiwit nodig. Eiwitten worden  door het lichaam vaak zelf aangemaakt. Doordat een beschadigde  spiercel gaat “lekken” komen er bouwstoffen van de cel  beschikbaar om andere cellen te repareren.

 

Lees meer

13 februari 2011

Spieropbouw met behulp van voeding

Categorie: Eiwitten – Monique Robaeys

 

Symbolische voorstelling

De vorige keer heb ik wat over spieropbouw door bewegen geschreven. Niet alleen bewegen zorgt ervoor de je meer spierweefsel krijgt.

Je zal ook je eetpatroon erop aan moeten passen. Spieren bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. Eiwitten kunnen door het lichaam alleen gemaakt worden als je alle bouwstenen van eiwitten met de voeding naar binnen krijgt.Eiwitten bestaan uit combinaties van verschillende aminozuren. Deze combinaties kan je lichaam maken, maar de aminozuren moet het binnen krijgen.

Lees meer