Sante-Ro – Voeding en Gezondheid


17 april 2011

Het ontbijt

Category: Voeding – Monique Robaeys

Een gevarieerd ontbijt

 

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Zonder ontbijt kan je motor niet goed starten.

Om de dag goed te kunnen beginnen heb je een volwaardig ontbijt nodig.

Een goed ontbijt bestaat uit de volgende bestanddelen:

 

Vanuit calorisch oogpunt voor 50% uit koolhydraten, liefst allemaal in de vorm van producten met een glycemische index lager dan 55. voor 30% uit eiwitten en voor 20% uit vet.

Bekijk je het vanuit je eiwitbehoefte dan kun je ervan uit gaan dat je ongeveer 25% van je eiwitbehoefte tijdens je ontbijt moet nuttigen.

Je eiwitbehoefte is met een vuistregel uit te rekenen: voor vrouwen 1.2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Bij mannen is de factor 1.5

Je ontbijt geeft je lijf weer energie om er tegen aan te kunnen. De dag ervoor heb je zowat al je energie gebruikt die je gegeten hebt. Je bouwstoffen, de vitaminen en mineralen zijn de afgelopen nacht gebruikt om alle opgelopen “schades” van de vorige dag te herstellen. Als je het goed beschouwt is je voorraad energie en bouwstoffen geheel op.  Je hebt dus nieuwe bouwstenen en brandstoffen nodig om verder te kunnen, of om opnieuw te starten.

De koolhydraten, vetten en eiwitten zijn de belangrijkste bouw- en brandstoffen voor overdag.

Die vul je aan tijdens het ontbijt.

Met een volwaardig ontbijt, bestaande uit deze drie bouw- en brandstoffen en de noodzakelijke vitamines en mineralen, kun je een goede start maken voor een nieuwe dag.

Als je moeite hebt met een vast ontbijt, probeer dan eens een vloeibaar ontbijt. Dit laatste gaat makkelijker naar binnen. Een ding neem wel de tijd om te ontbijten!  Hoe langer je over je ontbijt doet, hoe  lekkerder je het vindt en hoe langer je het volle gevoel houdt.