Sante-Ro – Voeding en Gezondheid


13 februari 2011

Spieropbouw met behulp van voeding

Category: Eiwitten – Monique Robaeys

 

Symbolische voorstelling

De vorige keer heb ik wat over spieropbouw door bewegen geschreven. Niet alleen bewegen zorgt ervoor de je meer spierweefsel krijgt.

Je zal ook je eetpatroon erop aan moeten passen. Spieren bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. Eiwitten kunnen door het lichaam alleen gemaakt worden als je alle bouwstenen van eiwitten met de voeding naar binnen krijgt.Eiwitten bestaan uit combinaties van verschillende aminozuren. Deze combinaties kan je lichaam maken, maar de aminozuren moet het binnen krijgen.

Je zult dus eiwitten aan je voedingspatroon moeten toevoegen. Je zal ook voldoende eiwitten in je voeding moeten hebben om te zorgen dat je lijf voldoende bouwstoffen heeft om spierweefsel op te kunnen bouwen.

 

Als vuistregel om je eiwitbehoefte te berekenen: je gewicht kilo’s maal 1,2 voor vrouwen en maal 1,5 voor mannen is het aantal grammen eiwit dat je per dag nodig hebt. Als je dit nog verdeelt over de verschillende eetmomenten van de dag met een maximum van 30 gram per eetmoment, en als je nog rekening houdt met de verdeling plantaardig/dierlijke eiwitten (50/50) kom je op een verantwoorde manier om een optimale spieropbouw te krijgen.
Als je intensief beweegt, doordat je zwaar werk doet (werken in de bouw of zo) moet je je eiwitinname verhogen met 10% tot 20% per dag. Als je intensief sport (4-7x per week meer dan 1 uur) moet je ook je eiwitinname verhogen met hetzelfde percentage.