Sante-Ro – Voeding en Gezondheid


30 januari 2011

Spieropbouw

Category: Eiwitten – Monique Robaeys

Spieren worden opgebouwd in ons lichaam door twee belangrijke factoren.

Aller eerst worden er spieren opgebouwd door toename van beweging, als je meer gaat bewegen, krijg je meer spieren.

Ten tweede door voldoende eiwitten te eten.

 

 

De plaatsten waar de spier opbouw het meeste plaatsvindt hangt af van de soort beweging en de intensiteit van de beweging die je doet.Als je meer gaat wandelen komt dat de spier opbouw in je hele lijf ten goede. Ga je kracht training doen dan zullen de spieren die je tijdens de training intensief gebruikt meer in omvang toenemen. Train je voornamelijk je armen met gewichten, dan zullen je schouders en armen gespierder worden. Wil je sterkere benen, dan zul je de krachten met je benen moeten verplaatsen.

Maar niet alleen extra beweging geeft spier opbouw, ook je voeding zul je hiervoor aan moeten passen om een optimaal resultaat te hebben.
Ga je meer bewegen om je gezondheidsniveau te verhogen dan moet je ook je voeding hierop aanpassen. Bouwstoffen voor spieren zijn eiwitten, door extra prote├»nen, dit zijn eiwitten aan je voeding toe te voegen maak je het voor je lichaam mogelijk om extra spieren op te bouwen. Om een gezond voedingspatroon aan te wenden moet je rekening houden met een dagelijkse inname van 1,2 tot 1,5 maal het aantal kilo’s dat je weegt in grammen eiwit te nuttigen.
Voor een gezonde en evenwichtige voeding is mijn advies om minimaal de helft van je dagelijkse eiwit inname uit plantaardige eiwitten te laten bestaan.